Op reis met Rob&Josine

China: Chengdu, Leshan, Emeishan

Nog even een berichtje voordat we naar Tibet gaan, want wanneer we terug zijn hebben we waarschijnlijk genoeg te vertellen en ook genoeg foto's om te laten zien! Daarom bij deze nog wat foto's en ene verhaaltje over Chengdu, Leshan en Emeishan.

Superleuk dat zoveel mensen reacties achterlaten, dat geeft ons zeker de motivatie om weer een nieuw verhaaltje te typen!

Afgelopen week hebben we in Chengdu gezeten en hebben we ons visum verlengd welke we zojuist hebben opgehaald. Fluitje van een cent trouwens, tegen verwachtingen in..

Omdat we een hele week moesten wachten op ons visum en deze dus pas vandaag, 21 oktober,  konden ophalen, konden we pas naar Tibet vanaf de 22e. Dit gaf ons nog ruim de tijd om medereizigers te zoeken voor Tibet. Na verschillende mensen gemaild te hebben hebben we uiteindelijk een reis kunnen boeken beginnende op 24 oktober. 2 Singapoorse vrouwen of meisjes ( geen idee hoe oud ze zijn) hadden een reis geboekt en zochten nog medereizigers. Even e-mailcontact gehad en daarna ons bij hun tour bijgeboekt. Een dag later kregen we een e-mail van een Zwitsers stel(30 en 26), waar we eerder al contact mee hadden gehad inzake een Tibet-reis maar wat niet doorging omdat zij al voor de 22e weg wilden, dat ze toch nog met ons mee wilde en dat de 24e ook goed was. We hebben ze zondag ontmoet en het lijken ons leuke mensen. Tot nu toe zijn we dus met 6 mensen. Echter, 6 mensen is duurder dan 4 mensen omdat we dan 2 Landcruisers i.p.v. 1 nodig hebben. We moeten dus nog 1,2 of 3 mensen erbij hebben zodat we goedkoper uit zijn. Waarschijnlijk gaat dit wel lukken, zo niet, dan moeten we even kijken hoe of wat...

Hoe dan ook, zondag 24 oktober, op Josine's verjaardag, om 20.59 vertrekken we naar Tibet! De trein, ook wel Skytrain genoemd, zal meer dan 80% van de rit, welke 43 uur duurt, boven de 4000 meter rijden!!! Sommige stukken zelfs boven de 5000 meter! Alleen de treinreis wordt dus al een hele gave ervaring! Maar goed, dat lezen jullie wel in het volgende bericht als we weer terug zijn uit Tibet.

Even nog wat algemeens voordat we weer in gaan of de plaatsen en wat we gezien hebben: We vermaken ons helemaal top hier!( of hadden we dat al gezegd?) We komen al aardig goed rond hier met wat basis-Chinees dat we onszelf, met behulp van Wai-Yee en ons woordenboekje, hebben aangeleerd. 'Hoeveel kost dit? Dat is te duur!  Ik wil naar het treinstation. Waar is het toilet? Kip of rund, en 2 keer rijst graag. Rekening graag! Hoi en tot ziens'  Etc etc, kunnen we al in het Chinees zeggen. Het eten hier is erg lekker! We eten veel minder vlees en veel meer groenten dan in NL, dus we zijn ook nog eens best gezond bezig. Ook zijn we al een stuk beter bestand tegen pittig eten. We zitten momenteel in Sichuan, provincie net zo groot als Frankrijk, tegen Tibet aan en deze provincie staat bekend om de zeer pittige keuken. Toch kunnen we zelfs de gerechten die bekend staan als zeer pittig aardig verduren. De Sichuan-peper is een heel eigenaardig pepertje. Als je deze in je mond legt gaat je tong tintelen en enkele seconden later is ie verdoofd. Heel vreemd gevoel. Dit pepertje wordt hier echter in overvloed gebruikt,  dus als we deze jongens zien zitten, proberen we ze er altijd wel uit te vissen...
Naast het eten zijn we al aardig gewend aan de Chinese manieren.. of ja... het ontbreken van manieren! Roggelen en spugen zoals we al eerder vermeld hadden, duwen en voordringen, maar ook receptiemedewerkers die je gewoon niet eens aankijken als je een gesprek voert met ze, of je gewoon negeren en bij voorbaat al nee zeggen en je een andere kant opsturen. Uiteraard de uitermate smerige toiletten en de vreemde toiletgebruiken van de Chinezen, lees het niet op slot doen van de toiletten en het nooit doortrekken.
Chinezen gooien afval meestal gewoon op straat. In de bus gaat een raampje open en opgeruimd stat netjes. Ook in een bos of park is het een grote teringzooi. Zonde!
Overal zijn er verkopers die je alles proberen aan te smeren en op straat mensen op brommers, tuktuks en zwarte taxi's die je steeds proberen een lift te verkopen.
 De kleine kinderen hier hebben allemaal ‘snelzeikers' aan, zoals die vroeger kennelijk in NL werden genoemd. Op zich wel handig en bespaart weer wat luiers, maar de Chinesen hier laten die kinderen werkelijk overal plassen of poepen! Zo stonden we bijvoorbeeld in Shanghai midden op de Bund en lieten ze hun kind gewoon midden in de menigte plassen. We liepen in Hangzhou voorbij een bushokje en daar hadden ze hun zoontje op schoot en we zagen de straal gewoon in een boogje op de tegels kletteren. In een hoekje staan of in de bosjes?? Nee hoor, nergens voor nodig! We gaan het voortaan gelijk fotograferen dus hopelijk volgen er nog foto's van!
Chinezen hebben een erg hard stemvolume! Ze praten hard, schreeuwen vaak en ook de muziek bij kledingwinkels en marktkraampjes staat altijd zo hard dat de speakers kraken. Geen idee waarom ze dat doen, want het is behoorlijk a-relax!
Je ziet hier heel veel oude mensen nog spulletjes verkopen of diensten aanbieden zoals schoenen poetsen.. Daarnaast zijn er een hoop die plastic flesjes uit de vuilnisbakken vissen. Pensioenvoorziening kennen ze hier niet, dus het is doorwerken tot je dood bent...
Chinezen gebruiken niet graag het nummer 4, want dat staat voor de dood. Ze zijn erg bijgelovig! In een flatgebouw tref je dus zelden een 4e of 14e verdieping aan. Wai-Yee heeft daarnaast ook geen 13e verdieping. Hij woont dus op de 19e verdieping, maar eigenlijk dus op de 15e. De 1e verdieping hier is namelijk de begane grond en daarnaast ontbreken verdieping 4, 13 en 14! Snappie?
De auto's hier zijn allemaal net een tikkeltje anders dan in Europa. Dezelfde merken, maar elk merk auto, behalve Mercedes, BMW en Audi, hebben hier modellen rondrijden die wij helemaal niet kennen. Toch wel gek soms, want sommige modellen lijken een mix van 2 modellen.. zo rijden hier Peugeotjes 207 met de achterkant van een 206! Waarom?! Naja goed... Rob vraagt het zich af, Josine kan het uiteraard geen bal schelen. Daarnaast rijden er natuurlijk ook allerlei Chinese merken rond..
Al met al zijn er hier genoeg kleine dingetjes die China maken tot wat het is en al met al is het een erg leuk land met hier en daar wat kleine min-puntjes. De meeste mensen zijn erg vriendelijk en het eten hier is erg goed. Genoeg te doen, genoeg te zien, dus wij vinden China helemaal top!

Terug naar de orde van de dag, ofja, afgelopen week. In Chengdu hebben we niet erg veel gedaan.. We hadden een kamer met 2-persoonsbed met een tv en dvd. Bij de receptie hadden ze honderden dvd's,  dus we hebben lekker geluierd en dvd'tjes gekeken. Er is ook niet erg veel te doen in Chengdu, behalve wat kloosters en parkjes en het Giant Panda Research & Breading Base. Dit laatste vond Josine natuurlijk erg leuk, dus dat was het eerste wat we hier gedaan hebben. Superschattige luie beesten zijn het, die vriendelijke ronde bamboe-eters. Weinig over te melden, maar zie de foto's maar! In Chengdu hebben we verder nog 2 kloosters bezichtigd en zijn we naar het People's Park geweest. Erg grappig hoe Chinezen een park bezoeken. Niets rustig rondwandelen en van een beetje groen genieten, nee hoor. Overal staan verschillend groepen Chinezen te dansen, zingen, muziek te maken, etc.. De ene groep bestaat uit 10 mensen, de andere uit 30. Ze staan allemaal verspreid door het park, maar omdat het er zoveel zijn, staan ze tegelijkertijd allemaal naast elkaar. Het lijkt wel een gekkenhuis!
Maandag zijn we naar Leshan gegaan, 140 km naar het zuiden, om de grote Boedha te bezichtigen. En groot was ie! 78 meter hoog! Uit de rotsen gehakt aan de rivier om de stad voor overstromingen te beschermen. De boeddha was klaar in 1803, dus sindsdien staat Leshan hier bekend om.  Daarna zijn we doorgegaan naar Emeishan, vlakbij Leshan, om daar de heilige berg Mt. Emei, te bewandelen/beklimmen. We verbleven in het Teddybear Hotel waar we een kamer met een Amerikaans stel deelde. Onze kamer zat op de begane grond, vlakbij de keuken en de receptie. 's Avonds op het terras van het hotel 2 Spanjaarden ontmoet, Andreas en Aran, waar we heel de avond gezellig mee hebben zitten kletsen. Zij kwamen net terug van dezelfde Tibet-tour die wij gaan doen, dus we hebben aardig wat ervaringen gehoord.  De volgende dag zijn we opgestaan om de berg op te gaan.'s Ochtends werden we echter om 06.00 al wakker vanwege een ruzie op de gang. Een vrouw werd duidelijk in haar gezicht geslagen en huilde en schreeuwde! ‘What the fuck' dachten we natuurlijk, maar gingen er ook ons bed niet voor uit.. wel lekker wakker worden zo..  Daarnaast maakte ook de keukenbrigade erg vroeg al veel lawaai dus dat was ook een aardig minpunt aan deze kamer en locatie..
Toen de volgende dag uitcheckten en voor de dag erna om een andere kamer vroegen wegens het vroege geluidsoverlast, kwamen we erachter wat er aan de hand was. Er zat een groep Nederlanders waarvan1 man een behoorlijke zeikerd was en die liep ergens over te klagen en moeilijk over te doen. Daardoor hadden de eigenaar en eigenaresse ruzie en zodoende volgde de smack in the face. De eigenaar gaf het ook gelijk toe dat hij het was, dus dat vonden we wel vreemd, maar goed... we kregen een andere kamer, op de 1e verdieping,  die veel relaxer was en met korting vanwege het voorval. Relax!
We konden ons trouwens haast niet voorstellen dat de man de vrouw had geslagen, want hij zag er erg lief uit, terwijl zij echt een bitch was...

Toen maar de berg opgegaan. We besloten eerst de top te gaan bezichtigen en later, of de volgende dag, als we nog zin hadden, het midden van de berg te gaan bezichtigen. We hadden een bus naar 2450 meter genomen en vanuit daar de rest omhoog geklommen.
De top was 3077 meter en de weg ernaartoe bestond uit meer dan 3000 treden! Voor sommige van jullie misschien een makkie, maar wij waren kapot toen we er eindelijk waren! Het was echter absoluut de moeite waard! Op de top stond een 20-30 meter hoge Boeddha , 2 gouden tempels en een zilveren tempel, maar vooral het uitzicht was adembenemend! We zaten boven de wolken en waren de enige bergtop in de nabije omgeving die boven de wolken uit stak. Je kon dus 360 graden rond kijken en je zag niets anders dan wolken en blauwe lucht! De wolken klommen steeds omhoog tegen de berg aan, wat het echt een magisch aanzien gaf. Supergaaf! Zie de foto's maar om een beetje indruk te krijgen.
's Avonds in een ‘hotel' op de berg geslapen zodat we de volgende dag nog een beetje konden rondlopen voordat we weer naar beneden zouden gaan. Het hotel was duurder dan de meeste plekken waar we tot nu toe hebben geslapen, maar tegelijk ook het allerslechtste! De vrouw achter de receptie was zo chagrijnig als de pest, de kamer was stervenskoud, de dekens smerig, het bed bagger en het toilet.... het toilet leek wel op een snelwegtoilet en de douche was zo smerig dat we niets eens gedouched hebben. En dat terwijl we ons helemaal kapot hadden gezweet! Het ironische was dat we op de kamer een boekje/foldertje van het hotel vonden waarin stond: ‘This is the hotel you want to live in in your dreams'. In your nightmares maybe yeah! Wat een krot!
Om 09.00 opgestaan en zo snel mogelijk weg gegaan! Boven nog wat van het uitzicht en de zon genoten, want eenmaal beneden zou alles weer mistig en smoggig zijn. Daarna de 3000+ treden weer naar beneden gelopen en een bus gepakt terug naar het TeddyBear hotel. We waren te lui om ook nog het midden van de erg te gaan bekijken want dan moesten we nog eens 1000 meter op en afdalen...
Onderweg nog wel wilde aapjes gezien, dus dat was wel erg leuk! Superbrutaal waren ze maar dat komt omdat de Chinezen ze hier van alles geven...

Terug in het hotel lekker gedouched en 's avonds weer lekker biertjes gedronken met Andreas en Aran. Zij kwamen uit Hongkong, dus we gaan hen misschien nog in Hongkong zien over een weekje of 3.

Nu zijn we net weer terug in Chengdu waar we nog 3 dagen verblijven alvorens we vertrekken naar Tibet!
Excuses voor het lange verhaal, de volgende keer houden we het wat bondiger!

21 reacties

Annelies schrijft:

Ha Rob & Josine!

Wat een leuke verhalen die we mogen lezen :) Erg leuk om een beetje bij te houden wat jullie allemaal meemaken daar. Het klinkt allemaal alsof jullie het erg naar jullie zin hebben, dus dat is mooi! We hebben vorige week de slofjes binnen gekregen, was heel leuk! We zullen een foto maken als Daimy ze aan heeft en dan mailen.
Heel veel plezier in Tibet en ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal!

Liefs Annelies

Frans van Zutphen schrijft:

Hallo Rob en Josine,
zo, jullie hebben wel je best gedaan om jullie ervaringen met ons te delen! het is echt wel duidelijk dat jullie de tijd van jullie leven hebben. Gisteren hebben we jullie fotoboek ontvangen,we hebben deze nog niet helemaal door kunnen kijken, maar dat gaan we wel vlug doen. Onze eerste indruk is zoals jullie verhalen zijn. Geweldig!! Veel plezier met de trip naar Tibet. Kijk uit naar jullie volgende verhalen en foto's.
Groetjes, pa.

Janne schrijft:

Hoi Rob & Josine,

Er stond boven het verhaal: een verhaaltje over...
Werd een beetje langer dan een verhaaltje ja, maar heb er wel van genoten :) Snap er de ballen niet van waar jullie allemaal precies zijn nu, maar dat hoor ik wel weer als jullie over n jaartje weer in Nederland zijn.
In Aruba is alles goed, zondag waarschijnlijk kiten:D

Veel plezier in Tibet!

Liefs, Xx

Nicky schrijft:

Nummer van Anouk is 0627376433...

Later volgt reactie op verhaal, moet ik nog lezen:)

ine schrijft:

Nou Rob en Josine weer een leuk, uitgebreid verhaal. Het is maar een raar volkje, die chinezen, als ik het zo allemaal lees. Maken jullie ook gebruik van zulke toiletten? En hebben jullie hun manieren al overgenomen? Hopelijk niet anders moeten we jullie volgend jaar weer heropvoeden:)
Fijn dat jullie het nog steeds leuk hebben . Veel plezier in Tibet en Josine een hele fijne verjaardag.
liefs ma xxx

bots schrijft:

1 woord: WOW!

Talitha schrijft:

Hey dag samen! ja ik net een heel bericht getypt, op me ipod notabene!!!! was ie weer eens verdwenen door de klote verbinding hier...aarhghhg... tja de kleine irritaties tijdens t reizen in dit soort landen. maarja heb nu dus geen zin meer om t hele verhaal als reactie opnieuw te typen, want ik heb echt een hekel aan herhalen... volgende keer maar weer... iig weten jullie dat ik jullie volg. X

kees en leonie schrijft:

Excuses voor het lange verhaal? Prachtig, prachtig! je kunt mij niet genoeg vertellen." Rare Chinezen"is dus een uitdrukking die niet uit de lucht is geplukt. Geweldig die treinreis die jullie gaan maken, zoveel uur boven de 4000 mtr. Zou wat zijn voor neef Marcel. die is dol op treinen. Met die oude Chinezen heb ik wel medelijden. Zouden ze in het onderwijs ook zo lang door gaan of moet men na een bepaalde leeftijd de straat gaan vegen? We wensen Josine een gezellige verjaardag en dan is dat voor Rob ook een leuke dag
O ja, vandaag waren Marian en Wijnand bij ons in Markelo. Groetjes.

Marjolein schrijft:

Lieve Josine en Rob,

Wat een geweldig leuke verhalen, zo vanuit het koude Holland is het heerlijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, en dat is nogal wat! Ook fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben, volgens mij beginnen jullie het backpacken en afdingen al aardig onder de knie te krijgen!
Veel plezier in Tibet!
Liefs Marjolein

papamama schrijft:

Ha liefies! Zijn weer boven water van ónze reis naar het verre BEEKBERGEN! haha. Heerlijk om weer zoveel telezen van jullie. Het verhaal èn de foto's zijn supergaaf. Josine mmmmmmmmwwwwwwwaaah! Knuffels en kussen, hoera! gefeliciteerd met je 25e verjaardag! 25 Jaar geleden had ik niet gedacht achter de laptop te zitten om naar je te mailen in China! Dag Rob, jullie zien er goed en ontspannen uit, zorg maar goed voor elkaar! Goede reis en een mooie tijd in Laza! Sterkte in de trein, hoewel het me een prachtige ervaring lijkt. Doei, tot nxt time!(gauw schrijven hoor las het kan!)

Nicky & Nivar schrijft:

Lieve Josine,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
Als kadootje zullen we wat meer fotoruimte kopen op jullie website. Daar heb je nu het meeste aan denk ik. Je zult binnenkort wel merken dat je meer ruimte hebt.

Geniet van deze dag, wordt een verjaardag om nooit te vergeten. Veel plezier nog, ouwe ;-)

Liefs,
Nivar & Nicky xx

Oom Sander & tante Judith schrijft:

Hé die Rob en Josine,

Josine, gefeliciteerd met je verjaardag fijne (reis)dag gewenst en plaats nog wat foto's van de locatie waar je je verjaardag viert.
En wat jullie verhalen betreft; Bedenk dat jullie lezersgroep veel groter is dan je zou verwachten uit de reacties die jullie krijgen. (The silent majority?)
Dus wel blijven schrijven!

Goeie reis,
Sander, Judith, Lex & rens

ps, Rob op sommige foto's lijk je wel een echte chinees, is je dat ook opgevallen?

Ambra en Rik (medereizigers) schrijft:

He Rob en Josine,
Jullie schieten voor ons uit! Wat voor ons erg fijn is, we checken namelijk jullie blog af en toe. Om te kijken waar wij ook naartoe willen :D
Door een onderbreking zitten wij nog in Beijing en zullen morgen richting Xi'an gaan en daarna redelijk hetzelfde als jullie. Erg tof allemaal en inderdaad,. die Chinezen zijn MAF!

Ik begreep dat jullie ook een pakketje naar huis hadden gestuurd vanuit Beijing? Hoe lang duurde dat nou precies? Wij hebben dat gister ook gedaan en tegen ons zeiden ze dat het 2 maanden ging duren..

Super veel plezier in tibet en de reis erna. Als jullie willen kunnen jullie ook op onze site kijken: www.onzereis.info/home.html

Ambra en Rik (we hebben elkaar ontmoet in Listvijanka en zaten in dezelfde trein naar Mongolie)

Renate van Houts schrijft:

Hoi Josine, gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er samen een mooie dag van met een kopje boterthee. Groetjes, Erwin, Renate, Floortje en Bram

Meijk schrijft:

Ha Pinijosina en Bor

Van harte, lief meissie, met je verjaring (en één dag inmiddels). Aardig kadootje, dat uitzicht. Heerlijk verhaal weer en helemaal niet te lang!

Bye
Meijk

Harrie en Joan schrijft:

Gisteravond hoorden we dat je toen jarig was. Alsnog van harte gefeliciteerd, Josine.

We vinden het erg leuk om jullie reisverhalen te lezen. Zo mooi en zo spannend geschreven ook! Onvoorstelbaar wat jullie allemaal mee maken.

Rob en Josine, bedankt voor het delen en nog een hele fijne tijd samen en met jullie nieuwe vrienden!

Groetjes van ons allemaal

jaap schrijft:

Hallo Josine en Rob,
Josien van Harte gefeliciteerd met je verjaardag , deze vergeet je niet meer.
Het laatste verhaal was niet te lang, het geeft perfect weer wat jullie doen en meemaken. Zeker met de foto's er bij heel leuk om te lezen.
Ik ben nu al nieuwsgierig naar het volgend verhaal uit Tibet. Geniet er van en tot horens.
Groeten Jaap Snijders.

addy schrijft:

Hoi wereldreizigers, mooie foto's en josine nog proficiat met je verjaardag ik zal wel weer te laat zijn maar that's me.
Ik lees jullie verhalen en kijk naar jullie foto's wat is de wereld toch mooi en raar en apart en nog zoveel meer,geniet er maar van dit is toch een geweldigge belevenis die vele van ons nooit te zien krijgen.

groetjes en ik kijk uit naar de volgende reeks

Wai-Yee schrijft:

Bouton & Josine!!!

Heb jullie gevonden hoor...

Jezus, wat een verhalen zeg. Gelukkig dat ik al veel van jullie toen al gehoord heb want anders was het erg veel dat ik tot me moet nemen.

Goed te horen dat alles leuk is en goed is gegaan in Hangzhou en Chengdu. Veel hoef ik nu niet meer te zegen, want volgens mij is jullie China ervaring nu we wat rijker dan die van mij...

De kant waar jullie nu zijn (of geweest) wil ik sowiezo ook naar toe, dus aanbevelingen en tips zijn natuurlijk van harte welkom...

Hier gaat het best. Gus is naar Hong Kong nu (voor 2 dagen volgens mij, nu...) en ik woon nu bijna een week in Kunshan samen met Cathy. Dat gaat op zich prima. Wel anderhalf uur minder slapen en 2 uur op en neer reizen naar Shanghai elke dag, maar ja... Heb nu tenminste wel het gevoel dat ik naar m'n werk ga en elke dag weer heerlijk thuis bent na een lang harde dag... M'n appartement is wel wat kleiner (62 m2), maar is op zich wel fijn om in te vertoeven...

Well... als jullie weer even van de Spa willen genieten, zijn jullie uiteraard van harte welkom, aangezien ik nu toch in Kunshan woon...

Wat zitten er trouwens weer ongelooflijke fotos bij man!

Nog gefeliciteerd met je verjaardag Josine!

Veel plezier en ik kijk uit naar jullie Tibet verhaal en foto's.

Groetjes,

Wai-Yee & Cathy

Ambra en Rik schrijft:

He Rob en Josine. Hoe we jullie hebben gevonden? Nou makkelijk. Ambra had jullie namen onthouden, toen bij de Mongoolse grens. En vul jullie namen maar is in op google.. :)
We waren benieuwd naar jullie ervaringen en hoopte wat goede tips te kunnen lezen. We hebben er al een hoop aan gehad!
Xi'an was erg leuk, de stad zelf is oké, maar de omgeving was erg tof. Het Terracotta leger en Huashan waren top. Nu zijn we net aangekomen in Chengdu en blijven we hier een paar dagen om vervolgens richting Shanghai te reizen. Via de Yangzi rivier.
We wilden jullie eigenlijk mailen met wat vragen over jullie Tibet-tour. Maar konden jullie email niet vinden. We wilden zelf eigenlijk via Nepal gaan, maar dit blijkt bijna onmogelijk. Dus we zijn de andere opties aan het bekijken. Misschien via Kunming en anders ook via Chengdu.
Erg lang verhaal, als jullie het oké vinden is het makkelijker via de mail. Mijn mail is: van.os.rik@gmail.com.
Bedankt en veel plezier in Tibet!!!
Ambra en Rik

Oma&Opa uit Zwanenveld schrijft:

Hallo lieverds.
Wat een belevenissen hebben julli nu al gehad. Wat enkele minpunten hebben julli beleefd maar over het algemeen was deze reis de moeite waard zo te zien aan jullie blijde gezichten van de foto's.
Wij smullen van jullie verhalen en foto's en danken julli hartelijk voor de moeite die julli getroosten zodat wij ook daarvan mogen meebeleven.

O ja, ook erg bedankt voor julli kaart met geldbriefjes en munten die wij gisteren via Oom Harrie hebben ontvangen.

Liefs en een dikke zoen van je liefhebbende Oma&Opa uit Zwanenveld.

Vul onderstaande velden in om een reactie te plaatsen op dit reisverhaal.

naam *
bericht *
   Stuur mij een e-mail bij nieuwe reacties op dit verhaal.

Laatste reisverhalen

Alle reisverhalen

Mexico

Laatste reacties

Meer reacties

Blijf op de hoogte!

Laat je e-mail achter en ik stuur je een mailtje als ik een nieuw verhaal of nieuwe foto's op de site heb gezet.

E-mail adres: